Chris Anderson, hoofdredacteur van Wired en bekend van zijn boek The Long Tail heeft een nieuw boek: Free, the future of radical price. Ik had al met veel plezier zijn bestseller The Long Tail gelezen, waarin Chris Anderson toont hoe de verkoop via internet nichemarkten creeert en consumenten een ongekende grote keuze aan producten kan bieden. In Free onderbouwt Anderson zijn stelling dat Gratis een uitstekende marketingstrategie is om producten of diensten aan te bieden en toch winst te maken.
De kosten om zaken op internet te produceren en te verdelen zijn nihil. Of een website nu één bezoeker per dag trekt of een miljoen, de kosten blijven vrijwel gelijk. Dat betekent dat je nu kunt experimenteren door het één gratis weg te geven in de hoop het ander er door te kunnen verkopen. De traditionele economie kan op geen enkele manier wedijveren met de bandbreedte, de verwerkingssnelheid en de opslagruimte van internet.
Chris Anderson laat in Free zien hoe Gratis in het belang kan zijn van zowel consument als bedrijf. Een mooi voorbeeld hiervan is het initiatief van Monty Python. Ze waren het beu dat al hun filmpjes maar door jan en alleman op YouTube werden gezet, vaak in slechte kwaliteit. De tegenactie was om veel meer fimpjes en in veel betere kwaliteit op YouTube te zetten, met daarnaast een link naar de DVD’s van Monty Python. En wat bleek? De bezoekers klikten heel vaak na het bekijken van de gratis filmpjes door om de DVD’s te bestellen. Gratis werkte dus. Ik heb wederom zeer genoten van de ongekend vernieuwende ideeën van Chris Anderson.