De laatste maanden heb ik me steeds meer verdiept in het gebruik van social media voor bedrijven en organisaties. Ik keek er veelal naar vanuit de kant van de overheid. Toen ik de opdracht kreeg om te bekijken hoe een online verzekeraar zich het beste op het pad van de social media kon gaan begeven, ben ik me ook gaan richten op de commerciële aanbieders en de vele webshops.
* http://joerybruijntjes.nl/contentmarketing/definitie
* http://ecommerceblog.ism.nl/2011/content-marketing-voor-webshops-een-must-have
* http://www.jungleminds.nl/publicaties/artikelen/de_impact_van_internet_op_de_golfbranche
* http://joerybruijntjes.nl/blog/575
Onderdeel marketingstrategie
In Nederland lopen we nog wat achter op het gebied van contentmarketing, maar wordt snel een steeds belangrijker onderdeel van de marketingstrategieën van B2B bedrijven. In Amerika houdt zo’n 90% van de B2B markt zich al actief bezig met contentmarketing. Joe Pulizzi, de oprichter van de Amerikaanse contentmarketing specialist Junta42, spreekt op de website van FOLIO zelfs van een contentmarketing boom, veroorzaakt door de inzet van social media, zoekmachine optimalisatie en het genereren van leads.
Trend voor 2011
Ook in Nederland wordt contentmarketing dé trend van 2011. Klanten bepalen of zij iets wel of niet interessant vinden. De inzet van inhoudelijk sterke content, zal uiteindelijk de meest kwalitatieve leads gaan opleveren.